Geçmişten günümüze kadar marketler arasında bir rekabet ve yarış söz konusu olmuştur. Geleneksel katalog adını verdiğimiz basılı kataloglar ise marketler arasındaki rekabeti daha da güçlendiren pazarlama araçlarıdır. Bu kataloglar sayesinde marketler başta olmak üzere ürün ve hizmet pazarlaması yapan birçok firma hedef kitleye ulaşabilmekte ve onlara ürün ile hizmetleri tanıtabilmektedir.
Bir marketin ürünlerini tanıtmak isteyen kişi veya firmalar ise katalogların nasıl hazırlandığını ve hazırlama aşamasından sonra yayınlama sürecinin nasıl işlediğini merak etmektedir. Sizlerin de bildiği üzere kataloglar ancak okunabilir olmaları durumunda bir etki yaratır. Yeterince emek verilmeden hazırlanan kataloglar müşterilerin gözünde bir çöpten öteye gitmezler.
Ürün ve hizmetleriniz için bir katalog hazırlamadan önce hangi formatı tercih edeceğinize karar vermelisiniz. Kataloglar basılı ve dijital olmak üzere ikiye ayrılırlar. Basılı kataloglara geçmişten günümüze kadar kullanılan masa kataloğu örnek olarak gösterilebilir. Dijital kataloglar ise internet kullanımının artması ile birlikte hayatımıza girmiştir. Genellikle PDF formatında olan bu kataloglar aynı zamanda çevirmeli defter veya uygulama olarak da karşımıza çıkabilmektedir.
Basılı kataloglar ile dijital kataloglar arasında birçok fark bulunur. Basılı kataloglar sınırlı bölgelere gönderilebilirken dijital kataloglar tek tıkla dünya üzerinde bulunan herkes tarafından görüntülenebilir. Ayrıca basılı kataloglarda basım ve gönderim maliyeti yüksekken dijital kataloglarda bu maliyetler neredeyse sıfırdır. Bu nedenle günümüzde pek çok firma ve kişi tercihini dijital katalogdan yana kullanmaktadır.
Format seçimini yaptıktan sonra sıra kataloğu hazırlamaya gelir. Kataloğu hazırlamadan önce sunmuş olduğunuz ürün ve hizmet görsellerini oluşturmanız gerekir. Bu görseller kataloğunuzun en önemli kısmını oluşturacaktır. Görsellerin ardından ürün ve hizmetin içeriği ile alakalı müşterilerinizin bilmesi gereken metinleri hazırlamalısınız. Ardından içerikleri katalog içerisine yerleştirmeye başlayabilirsiniz.
Katalog hazırlayabilmek için yardımcı programlara veya online web sitelerine ihtiyacınız olacaktır. Bu siteler yardımıyla hazır şablonlara veya baştan sona sizlerin hazırladığı yapılara içerikleri ekleyebilirsiniz. Katalog tamamlandıktan sonra PDF formatına veya uygulamaya çevirebilir, ardından yayınlama işlemine geçebilirsiniz. Eğer basılı katalog hazırlamak istiyorsanız, baskı firmalarından yardım almanız gerekecektir.
Katalog hazırlarken amacınıza ulaşabilmek için bazı durumlara dikkat etmeniz gerekir. Öncelikle kendinizi bir müşteri gibi düşünmeli ve bir katalogdan neler beklediğinizi not etmelisiniz. Gözü yoran ve çok karmaşık gözüken kataloglar, müşteriler tarafından ilgi görmeyecektir. Bu nedenle hazırlayacağınız katalogların sade ve şık bir tasarıma sahip olduklarından emin olmanız gerekir.
Katalog hazırlarken dikkat etmeniz gereken bir diğer nokta ise ürün ve hizmetlerinizin doğru bir şekilde yansıtılıp yansıtılmadığıdır. Eğer ürünlerinizi veya hizmetlerinizi olduğundan farklı gösterirseniz bu durum markanızı zedeleyecektir. Ayrıca katalog üzerinde marka logosuna ve ismine yer vererek marka değerinizi artırabilir ve müşterilerinizin gözünde iyi bir imaj çizebilirsiniz.
Market kataloğunuzu sorunsuz bir şekilde hazırladıktan sonra yayınlama aşamasına geçmeniz gerekir. Yayınlama, sürecin en önemli aşamalarından bir tanesidir. Bilgisayarınıza indireceğiniz katalogu web sitenizde veya ücret karşılığında diğer web sitelerinde yayınlayabilirsiniz. Ayrıca müşterilerinizin e-posta adreslerinin yer aldığı veri havuzlarını kullanarak herkese tek tek gönderim sağlayabilirsiniz.
Hazırlamış olduğunuz katalog ne kadar fazla kişiye ulaşırsa geri dönüşü de o kadar iyi olacaktır. Bu kataloglar internet üzerinden yayınlandığı için ne kadar fazla kişiye gönderdiğinizin pek bir önemi yoktur. Çünkü bu durum sizlere ekstra bir maliyet oluşturmaz. Sizler de bu bilgiler ışığında bir market kataloğu hazırlayabilir ve marka değerini yükseltebilirsiniz.